Stort førjulsslipp hos Moldejazz
AiR John Zorn x 8, Charles Lloyd feat. Bill Frisell, Cécile McLorin Salvant, Emma-Jean Thackray + 3 nye til Romsdalsmuseet!
Artist in Residence John Zorn tar blant annet med seg flotte Nove Cantici med Bill Frisell, i tillegg til 7 andre konserter i hans residency. Og når Frisell først er i byen spiller han også med Charles Lloyd. Jazzens nye store stemme, Cécile McLorin Salvant tar med bandet sitt til oss. Videre kommer Ane Brun, Metteson, Bernhoft og det britiske jazzstjerneskuddet Emma- Jean Thackray.
Vi legger også ut rabatterte Zorn-pakker, museumspakke og innfører studentpris på en rekke konserter. Billettpakkene erstatter de tidligere «passene» og gir 25% rabatt på billettene i pakkene
John Zorns residency på Moldejazz 2022 er klar med hele åtte konserter; Nove Cantici, The Hierophant, Erik Friedlander solo, New Masada Quartet, Bagatelles Marathon part I og part II, The Hermetic Organ og Simulacrum.
Terese De Avila featuring Julian Lage, Gyan Riley and Bill Frisell
Det er en stor begivenhet når Moldejazz presenterer John Zorns Terese De Avila som åpningskonsert på 2022-festivalen!
Tre stjernegitarister med blandende vakker Zorn-musikk i klassisk landskap!
Bill Frisell har en udiskutabel legendestatus og er velkjent for Moldejazz-publikummet med en mengde konserter siden “A Molde Concert” (ECM-utgivelse) i 1981. Julian Lage er av mange regnet som det nye “jazz-håpet” på gitarsiden. Han hadde en strålende konsert med trioen sin under Storyville sin Jazzfest I 2018. Gyan Riley er på sin side like mye et “up and coming”-navn blant klassisk skolerte gitarister.
Musikken de tre skal fremføre er hentet fra Zorns 2021-utgivelse «Terese De Avila» (Tzadik). John Zorn er en svært kreativ og skapende kunstner med mange nye utgivelser hvert eneste år. Den tidligere annonserte åpningskonserten Nove Cantici var opprinnelig planlagt for hans residency i 2020. I mellomtiden har imidlertid Zorn kommet med en ny utgivelse, «Terese De Avila», med den samme besetningen og i det samme musikalske landskapet. Dette er den tredje og siste utgivelsen i en albumserie som er inspirert av kristen mystisime, de to første er «Julian of Norwich» og «Nove Cantici (per Fransesco d’Assisi)». I dialog med John Zorn har festivalen kommet til at det er det siste verket «Terese De Avila» som presenteres på årets åpningskonsert.
Felles for disse tre utgivelsene er det at komponisten Zorn seg fra en helt annen side enn den avantgarde-jazzen de fleste forbinder ham med. Musikken har et sakralt preg og går i retning av klassisk musikk ispedd spansk folk og flamenco. En anmeldelse av i All About Jazz omtaler Zorns komposisjoner som «maleriske» og konkluderer med at også Zorns “utenomjazzlige” komposisjoner holder et et svært høyt nivå. Kombinasjonen av de tre virituose gitaristene og den vakre musikken gjør dette til en konsert som favner svært bredt. Og, som både temaet og musikken tydelig innbyr til, dette måtte bli en kirkekonsert!
Åpningskonserten i 2022 får dermed en spennende vri og avholdes i Molde Domkirke mandag 18. juli.
Bill Frisell – gitar, Julian Lage – gitar, Gyan Riley – gitar
Meditations on the Tarot
Ulike uttrykk, følelser og referanser fra den mystiske Tarot-verdenen danner utgangspunkt for Zorns komposisjoner for en blendende pianotrio
I Tarotverdenen er hierofanten brua mellom himmel og jord
Zorns musikalske versjon av denne verdenen framføres av en spektakulær pianotrio fra New Yorks kreative downtown-scene med pianist Brian Marsella, bassist Trevor Dunn og trommeslager Kenny Wollesen. Bandet tolker Zorns suite gjennom ulike uttrykk, fra introspektiv eleganse til forrykende ekskursjoner. Vakker, engasjerende, virtuos og variert musikk, der ni komposisjoner representerer hvert sitt kort i kortstokken. Kritikerne omtaler Zorns tema som briljante, og skriver at de tre musikerne bidrar til ytterligere å forsterke kvalitetene.
Brian marsella – piano, Trevor Dunn – bass, Kenny Wollesen - tromme
MerzSax
Artist In Residence John Zorn vil gjøre en spesiell solo sax-konsert på Krona som erstatning for den avlyste cello-konserten med Erik Friedlander
Avlyst!
John Zorn med hyllestkonsert til Kurt Schwitters!
Kurt Schwitters er som kjent representert med fast utstilling på Krona. Schwitters er en stor inspirasjonskilde for mange jazzmusikere, særlig på avantgarde-siden, og Zorn er ikke noe unntak. - I love Kurt Scwitters, var hans umiddelbare respons da han fikk høre om den tyske multikunstnerens nære forhold til Molde. At Zorn gjør en hyllest-konsert til Schwitters på Krona er slikt sett helt naturlig samtidig som det er en stor begivenhet. John Zorn har en lang tradisjon for å gjøre solo saxofon-konserter og hans albumserie «Classic Guide to Strategy» (vol I- IV) er alle basert på hans solo saxofonspill.
Om det vi får høre på Krona er hentet fra disse albumene eller om det er nyskrevet materiale gjenstår å se, men sikkert er det at Zorn vil gjøre en konsert i «Schwittersk ånd».
Sikkert er det også at det vil bli en uforglemmelig opplevelse!
The New Masada Quartet
Masadamusikken er fri og innovativ jazz basert på jødisk-influert musikk
New Masada Quartet står ikke tilbake for noen tidligere utgaver. I den nye utgaven av bandet har han tatt inn jazzens nye supergitarist Julian Lage, et unikum som har gitt hakeslepp hos både musikere og publikum
John Zorn har hatt flere versjoner av sin Masada-kvartett, blant annet Electric Masada feat Marc Ribot som gjestet Moldejazz i 2003.
En anmelder karakteriserte John Zorn som «The Godfather of Joyful Jazz». Ikke gladjazz i tradisjonell forstand, men musikk som aldri står stille og som fenger et publikum med åpne ører. Denne utgaven av Masada-kvartetten er ganske ny, men har blant annet rykket å gjøre et bejublet gjestespill over flere dager på legendariske Village Vanguard i New York høsten 2019.
Julian Lage – gitar, Jorge Roeder – bass og Kenny Wollesen - trommer
Bagatelles Marathon Part I
Dette er et helt spesielt og spektakulært, todelt prosjekt med verdens ledende impromusikere på scenen i Teatret Vårt kl 14:00 og 20:00
Onsdag 20. Juli er det duket for det som nok mange vil se på som hovedkonsertene under John Zorns residency; “The Bagatelles Marathon part I og part II”
Det er en begivenhet i Moldejazzhistorien når verdens ledende improviserende musikere gjør Bagatelles Marathon part I og part II.
Musikken er basert på komposisjoner Zorn skrev våren 2015, samlet under tittelen Bagatelles. Gjennom to konserter onsdag i festivaluka fremfører tolv ensembler mer enn femti av komposisjonene. Ensemblene omfatter kjernemedlemmer i Zorns innerste krets, så vel som eventyrlig begavede yngre musikere fra jazz, rock og klassisk musikk.
Bagatelles Maraton utgjør et fascinerende mikrokosmos av Zorns musikalske univers. Flere timer musikk fordelt på to framføringer, spilt av noen av de mest spennende musikerne i New Yorks levende musikkmiljø, utgjør en monumental Moldejazzbegivenhet. Blant de deltagende musikerne finner vi tangentinnovatør Craig Taborn, gitaressene Julian Lage, Marc Ribot og Mary Halvorson, pluss mange, mange flere. For dem som ikke har hatt tid til å følge så nøye med, blir dette en anledning til å oppdage personligheter som preger musikkbildet i flere sjangere, både i dag og i år framover.
MASADA: Julian Lage - guitar, Dave Douglas - trumpet, Greg Cohen - bass, Joey Baron - drums
BRIAN MARSELLA SOLO (Piano)
MARY HALVORSON QUARTET: Mary Halvorson - guitar, Miles Okazaki - guitar, Drew Gress - bass, Tomas Fujiwara - drums
BEN GOLDBERG QUARTET: Ben Goldberg - clarinet, Craig Taborn - piano, Jorge Roeder - bass, Thomas Morgan - bass
TRIGGER: Will Greene - guitar, Simon Hanes - bass, Aaron Edgcomb - drums
Bagatelles Marathon Part II
Dette er et helt spesielt og spektakulært, todelt prosjekt med til sammen 26 av verdens ledende impromusikere på scenen i Teatret Vårt
Dette er del to av det eksklusive prosjektet "Bagatelles Marathon"
NOVA QUARTET: Brian Marsella - piano, Kenny Wollesen - vibes, Trevor Dunn - bass, Joey Baron - drums
GYAN RILEY (Guitar) AND JULIAN LAGE (Guitar)
PETER EVANS Solo Trumpet
BRIAN MARSELLA TRIO: Brian Marsella - piano, Trevor Dunn - bass, Kenny Wollesen - drums
ASMODEUS: Marc Ribot - guitar, Trevor Dunn - bass, Kenny Grohowski - drums
The Hermetic Organ
Zorn gjør her en solokonsert i Molde Domkirke, der han spiller på det majestetiske kirkeorgelet
I The Hermetic Organ får publikum oppleve en side av John Zorns mangfoldige musikalske univers som kanskje vil overraske mange
Selv om Zorns musikk ofte kan være intens og utagerende, beskrives dette verket som åndeløst vakkert, og det karakteriseres av den spirituelle stemningen, fargene og kontrastene som et kirkeorgel gir muligheter til. Det ligger an til en mektig og annerledes konsert, når John Zorn benker seg ved orgelet i Molde Domkirke.
John Zorn – orgel
Electric Masada
Simulacrum erstattes «all star» band!
Som en følge av organist John Medeski sitt forfall så erstattes det progressive prosjektet Simulacrum med det Zorn selv benevner som et «all star» Electric Masada-band. Electric Masada er det eneste av prosjektene i årets Zorn-residency som har vært i Molde før, det var i 2003. Det er kun bassist Trevor Dunn som fortsatt er med av de som var med den gang.
Som The New Masada Quartet spiller Electric Masada fra Zorns Masada-bøker, komposisjoner sterkt inspirert av hans jødiske røtter.
Julian Lage - gitar, Matt Hollenberg - guitar, Brian Marsella - fender rhodes, piano og orgel, Trevor Dunn - bass, Joey Baron - trommer, Kenny Grohowski - trommer.
Charles Lloyd
I en alder av 84 har har saxofonist, fløytist m.m. Charles Lloyd aldri vært bedre. I juli kommer han til Moldejazz i samspill med en annen legende, gitaristen Bill Frisell
Mestermøte mellom Charles Lloyd og Bill Frisell
Kjennetegn for noen av de største jazzmusikerne er at de er historiefortellere. Charles Lloyd er en av jazzens fremste formidlere. Han har en unik tilstedeværelse, med en varm og lidenskapelig musikalitet som når inn til sjela hos lytterne. Spesielt på sine eldre dager har han funnet tilbake til musikkens kilde, og til en følsomhet det er vanskelig å fange i ord.
Gitarist Bill Frisell utgjør sin egen sjanger. Jazz fra det tradisjonelle til det avantgardistiske, blues, americana, country, rock m.m. utgjør deler av en usedvanlig bred palett. Uansett hvilket musikalsk landskap han befinner seg i, kommer hans unike tonale og instrumentale uttrykk fram. Ikke rart Arild Andersen tok ham med da han fikk sette sammen sitt drømmeband til Moldejazz i 1981, en konsert som ble smått legendarisk også gjennom livealbumet «A Molde Concert» på ECM.
Frisell gikk fortsatt på skolen da Charles Loyd på 1960-tallet startet en kvartett med ungfolene Keith Jarrett og Jack de Johnette i besetningen. Kvartetten spilt på Moldejazz i 1966 og fikk enorm respons fra publikum i en fullsatt Molde kino. Livealbumet «Forest Flower» fra Monterey Jazz Festival ble en umiddelbar klassiker med millionsalg. Dette, samt samarbeid med blueslegendem Muddy Waters. Beach Boys m.fl., skaffet Lloyd et publikum langt utover jazzfolket. Etter noen år med suksess trakk han seg tilbake og levde et anonymt liv i Big Sur, helt til pianisten Michel Petrucciani fikk ham tilbake til aktiv musikkutøvelse igjen.
Siden har Lloyd gått fra klarhet til klarhet, og turnert verden rundt med skiftende besetninger. Som hans gamle venn fra fødebyen Memphis, Booker T (Jones) en gang sa: Charles Lloyd is a gift to the world. Nå har han og Bill Frisell satt sammen en kvartett man neppe får oppleve igjen.
Charles Lloyd, sax, fløyte, Bill Frisell, gitar, Reuben Rogers, bass, Eric Harland, trommer
Cécile McLorin Salvant
Det synes ikke å være grenser for hva Cécile McLorin Salvant kan gjøre med den fantastiske stemmen sin. Den karismatiske trettitoåringen regnes av stadig flere som jazzens vokale førstedame, og har allerede høstet tre Grammies.
Jazzens nye store stemme
Hun representerer en utvikling og fortsettelse av tradisjonen etter Bessie Smith, Billie Holiday og andre storheter.
Moldejazz har forsøkt å få henne og bandet til byen i årevis, men avvikende turneplaner og pandemi har kommet i veien.
Haitifødte Cécile McLorin Salvant er en strålende historieforteller og fortolker av musikk og tekster fra ulike tradisjoner og tidsepoker, gjennom jazz, blues, vaudeville, chansons og en del attåt. Hun er velsignet med en stemmeprakt som tar oss med fra det de store dyp til ditto høyder, med en intonasjon, dynamikk og tonal variasjon som er enestående. En usedvanlig karismatisk scenepersonlighet tar publikum med på en spennende reise -- som Eurwe skrev etter en konsert i Hollywood Bowl: «Cécile McLorin Salvant walked out, took the stage, and sang her heart out…whatever she sings, she tends to make her own»
Noen husker henne sikkert som medlem av septetten «Woman to Woman» på Moldejazz 2017 (link til festivalavisa Fire Flates anmeldelse), da mange kom ut fra konserten med stjerner i øynene etter å ha opplevd en sanger de aldri hadde hørt om. Fem år seinere har hun befestet sin posisjon som en av jazzens store stjerner, og kommer med eget band der flotte instrumentalister kler og kompletterer musikken hennes på strålende vis.
Cecile McLorin Salvant - Vocals, Sullivan Fortner - Piano, Marvin Sewell – Guitar, Alexa Tarantino – Flutes, Paul Sikivie - Bass, Keita Ogawa – Percussion
Emma-Jean Thackray
Hun har lenge hatt et rykte som en forrykende liveartist med et uttrykk som evner å sette både kropp, tanke og sjel i bevegelse
Avlyst!
«Svinger som bare syrete progjazz med ideologiske ambisjoner kan gjøre» (Morgenbladet)
Den engelske scenen for jazz og beslektede herligheter har virkelig blomstret det siste tiåret. Det kanskje aller klarest skinnende stjerneskuddet for øyeblikket er multi-instrumentalisten, vokalisten, produsenten og komponisten Emma-Jean Thackray fra Leeds.
I år fikk hun et internasjonalt gjennombrudd med det sterkt overskuddspregede debutalbumet “Yellow”, utgitt på en underettikett av Warp.
Gjennom 47 frittflytende minutter byr albumet på groovy, spirituell jazz som trekker glødende røde tråder mellom søttitallets jazz fusion, p-funk, de kosmiske utfluktene til Alice Coltrane og Sun Ra, og Beach Boys sine innovative lydbilder. Selv om musikken hennes har tydelig britisk drag så er det også naturlig å nevne henne i samme ordelag som amerikanske nåtidshelter som Thundercat, Kendrick Lamar, Kamasi Washington. Det hele er fordømt suggererende og fengende, og innehar all sprengkraft som skal til for å nå et stort publikum på tvers av sjangergrensene.
Vi ser frem til å bli tatt med på en livsbejaende tur ut i kosmos sammen med en av Europas mest spennende unge jazzartister!
Ane Brun
Aldri har vi opplevd Ane Brun så elegant og full av energi som nå
Én billett, tre konserter!
Til alle konsertene på Romsdalsmuseet kan man også kjøpe billetter til 2 eller 3 konsertdager og få 25% rabatt.
Har du savnet å kunne kombinere konsert på Museet med en bedre middag eller å kunne trekke deg tilbake for å ta en liten pust i bakken?
Da er det nye VIP-teltet noe for deg! Velg mellom alternativene "Panorama" & "Lounge" - Les mer her...
Sekserne har trilla tett etter en rekke briljante album og fantastiske konserter.
Det ferske albumet ”After The Great Storm” og ”How Beauty Holds the Hand of Sorrow” (2020) føyer seg fint inn i gullrekka. ”Directions Tour” 2015/16 demonstrerte tydelig at Ane Brun er blant våre aller beste liveartister. Siden den tid har Ane hatt ei lang rekke konserter i ulike konstellasjoner – solo, duo, med fullt band og med diverse symfoniorkester.
I føringa av det nye livebandet sitt – fremdeles med Martin Hederos på piano/keys og Johan Lindström på gitar/steel – ventes ren konsertmagi på Romsdalsmuseet torsdag 21. juli!
Vi gleder oss til ny musikk og flere uforglemmelige musikalske øyeblikk.
Bernhoft
Bernhoft er utvilsomt en av Norges fremste artister. Med sin sjelfulle stemme og rocka scenesjarm har han blitt allemannseie
Endelig kommer Bernhoft og bandet tilbake til Romsdalsmuseet, der han lagde en minnerik fest av en konsert forrige gang i 2017
Siden det store gjennombruddet med albumet «Solidarity Breaks» i 2011 har Bernhoft blitt en gjenganger på de internasjonale Nobelkonsertene, vunnet flere Spellemannpriser og vært headliner på alle de største norske festivalene en rekke ganger. Da albumet «Islander» fra 2015 ble nominert til en Grammy i sjangeren R&B – var det er første gang en ikke-amerikaner hadde fått en nominasjon i denne kategorien.
Om det ferske albumet «Dancing On My Knees» sier Bernhoft selv at det er det mest personlige han har laget. Under både skriving og innspilling har han gått litt mer fandenivoldsk åpent til verks enn tidligere. Samarbeidspartnerne har dyttet ham ut av komfortsonen og resultatet kaller han en øvelse i å stå stilt ut, ikke bare naken, men flådd. Tittelen valgte han fordi han føler at han alltid er på vei, ned eller opp, med discokula til topps. Spør du oss så ligger alt an til at Bernhoft stadig fortsetter sin ferd oppover!
«Overgår seg sjøl på sitt femte album» (Dagbladet)
Metteson
«Vi snakker storslåtte, bombastiske synthballader om hjerter i brann, preget av imponerende vokalprestasjoner som usjenert leker seg med ulike registere.» (NRK P3)
Metteson er det musikalske hjertebarnet til Sverre Breivik, som har vært å se som skuespiller på Den Nasjonale Scene i Bergen og Nationaltheatret i Oslo. Han beskrives som et unikt talent, med en varmende sceneutstråling og en like varmende stemme.
Mettesons musikk innbyr både til innsikt og drømmende virkelighetsflukt. Dette er det ultimate lydsporet både for den som tar av på dansegulvet og den som sitter hjemme og aldri kom seg ut på byen. Vi snakker ektefølt patos, melankoli og store følelser avlevert uten sjenanse og med stor troverdighet. Metteson trollbinder og overbeviser!
Sigrid er selverklært fan, og under by:Larm fikk Metteson prisen for Årets Stjerneskudd og 500 000 kroner. Konserten samme sted ble også en av festivalens mest omtalte.
Pandemien har med andre ord ikke klart å sette noen stopper for gjennombruddet til denne artisten, og det stiller seg store forventninger til hva han kan oppnå det kommende året! Den ferske singelen «Under Your Shirt» fikk en pangstart da Metteson i beste sendetid var gjest hos Lindmo.